12.05.2022 Świrz – UKRAINA
TRANS/IT/US –to cykl interdyscyplinarnych wydarzeń na terenie Ukrainy w zamku Świrz nieopodal Lwowa. Zainicjowana przez polskiego artystę Alka Janickiego i AYA Found oraz środowisko ukraińskich architektów związanych z Narodowym Związkiem Architektów Ukrainy pod przewodnictwem Prezesa Oleksandra Czyżewskiego. Wystawa jest wynikiem podpisanej w 2022 roku umowie o współpracy i stworzona przy wsparciu architektów z NSAU: Bogdana Goya i szefa lwowskiej organizacji NSAU Mykoły Szeremety we współpracy z Aleksandrem Baranowskim.
Inicjatywa ma się stać symbolem twórczej, wielowątkowej współpracy między Ukrainą a Polską a Zamek w Świrzu miejscem dialogu którego efektem ma być rewitalizacja zamku a w szerokim planie kwestia odbudowa Ukrainy w duchu Nowego Europejskiego Bauhausu.
To zatem inauguracja, otwarcie przestrzeni symboliczna dedykowanej artystycznej wolności i kreatywności jakby na przekór dynamice dramatu trwającej w Ukrainie bestialskiej wojny.
Cel: Zamek w Świrzu. Ukraina.
Celem inicjatywy jest budowanie centrum międzynarodowej współpracy w kontekście planów odbudowy Ukrainy, zarazem rewitalizacja zamku w czym stronę ukraińską wspiera polska fundacją AYA Found.
Partycypantami inicjatywy ze strony polskiej są Małopolska Izbą Architektów RP, SARP i środowisko akademickie Krakowa w tym: ASP, AGH, UR, UE, UJ, AWF oraz Fundacja In Corpore.
Zwieńczeniem projektu ma być
Międzynarodowa Konferencja Naukowa Wschód-Zachód-Nieskończoność / Silesia versus Donbas /KATOWICE 2024
które w roku 2024 będzie Europejskim Miastem Nauki. Tematem konferencji ma być odbudowa Ukrainy i Nowy Europejski Bauhausu.
Patronat medialny: Architektura&Business
INTRO
13.30 – NSAU
Słowo wstępne
14:00-15:00 BIENNALE WRO 2023: TREŚCI WYMIENIALNE
BIENNALE WRO /wrocenter.pl/pl/biennale-wro/
I. Pierwszym wydarzeniem z serii TRANS/IT/US jest prezentacja akcji Alka Janickiego pt. Black Mirror w ramach otwarcia Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO.
O Biennale
Biennale stanowi główne forum sztuki nowych mediów w Polsce i należy do wiodących wydarzeń artystycznych w Europie. Od swego powstania w 1989 roku, prezentuje sztukę tworzoną elektronicznymi i cyfrowymi środkami kreacji i komunikacji, eksploruje współczesne terytoria twórczości oraz buduje perspektywę krytyczną wobec aktualnych problemów sztuki, technologii i społeczeństwa.
Od lat z Biennale związany jest Alek Janicki który w roku bieżącym prezentować będzie pracę pt. Black Mirror stworzoną we współpracy z ukraińskim muzykiem Andrii Sacheva.
Instalacja i performance Black Mirror będący częścią wystawy TRANS/IT/US będzie miała charakter hybrydowy. Performance i wystawa ma się odbyć w zamku Świrz w Ukrainie a performance będzie transmitowany na żywo do WRO gdzie będzie miał festiwalową publiczność w Centrum WRO we Wrocławiu.
Black Mirror
12 maja 2023 – piątek Dzień otwarcia #3 – Centrum Sztuki WRO | Widok 7 + online → 14:00-15:00 – Alek Janicki – Black Mirror – instalacja i transmisja performansu w ramach wystawy TRANS/IT/US w zamku Świrz k. Lwowa
Black Mirror – wystawa/performer, autor: Alek Janicki /PL, oraz: audio – Andrii Sacheva / UA, palimpsest dźwiękowy – Maria Janicka-Kordasz /PL, streaming, Big Dada Generator, projekcje: Jacek Krok /PL, nagłośnienie – Czop-Czoper /PL, ekspozycja – Jacek Pilch /PL, współpraca multimedia – Nastya Karachun /UA, Vira Prypasnyk /UA, logistyka – Liudnila Tyrak /UA
Opis pracy
Praca Alka Janickiego Black Mirror to audio-wizualna instalacja typu site-specyfic. Multimedialna i multisensoryczna struktura prezentowana ma być w przestrzeni zamku Świrz na terenie objętej wojną Ukrainy.
Zabytkowy obiekt stanowi kontekst, zarazem staje się immanentną częścią instalacji. Jej zasadniczym elementem, jest obraz – lustro, wyeksponowane w najbardziej reprezentacyjnej ale opuszczonej sali zamku. Powierzchnia lustra, odbijająca obraz otaczającej go przestrzeni (i potencjalnego widza), to stalowa blacha lustrzana pokryta grafiką przedstawiająca kłęby czarnego dymu – efektu eksplozji. Efekt lustra uzyskany jest poprzez zestawienie błyszczącej powierzchni obrazu z odbiciami obiektów w tym twarzy obserwatorów, w jej połyskliwej czarnej głębi.
Integralną częścią instalacji jest warstwa dźwiękowa. Z tzw. sound shower’a – głośnika kierunkowego umiejscowionego nad lustrem, emitowane są przejmujące fragmenty wypowiedzi osób uchodźczych zarejestrowane przez ukraińskiego wolontariusza, artysty, muzyka Andreja Sacheva w pierwszych dniach agresji rosyjskiej na Ukrainę na dworcu w Krakowie: kolaż z wypowiedzi ilustrujących emocje ludzi, którzy w wyniku exodusu znaleźli się w opresji. Umiejscowienie głośnika wymusza zbliżenie się widza do czarnego obrazu w którym wizerunek widza się odbija.
Instalacja eksponowana w sali Zamku Świrz otoczona jest dźwiękiem „peryferyjnym”, rozlokowanym w korytarzach i pustych salach zamku prowadzących od głównej sali z lustrem, epicentrum ekspozycji, w stronę wyjścia na dziedziniec zamku. Symultaniczna emisja treści: fragmentów ludzkich relacji w formie echa, dźwięku z pogłosem czy szeptów, tworzyć ma palimpsest dopełniający dzieła. Ta część warstwy dźwiękowej to relacje ludności uchodźczej, które znalazły bezpieczne schronienie na terenie Polski. Fragmentaryczna relacja uchodźców – ofiar agresji mieszkających od roku w Polsce tworzą audiosferę rozchodzącą się po pomieszczeniach zamku w formie echa.
Treści wypowiedzi to kolaż – efekt pracy badawczej, reportaży, rozmów, wywiadów, rejestrowane przez ukraińskich współpracowników artysty z Fundacji AYA Found.
Dopełnieniem są elementy muzyki konkretnej – odgłosów kroków performera, szumów, skrzypienia schodów czy drzwi wpisanych w zabytkowe wnętrza emitowanych z instalacji Big Dada Generator.
Całość tworzyć ma dźwiękową panoramę współczesnosci, w którym nasze odbicie stawia nas w roli świadków.
Black Mirror – performance – streaming
Performance towarzyszący otwarciu instalacji polegać ma na wejściu do obiektu performera uzbrojonego w kamery w tym noktowizyjne i mikrofony, rejestrujące obraz i rozchodzący się w przestrzeni pustostanu dźwięk. Peregrynacja artysty po pustym obiekcie i relacja w formie przekazu obrazu w czerni i bieli i palimpsestowego dźwięku przekazywana online, ma budować w odbiorcy poczucie uczestnictwa dzięki stworzeni optymalnych warunków w miejscu odbioru performance.
Kamera śledzi kolejne, zatopione w czerni zakamarki zamku, mikrofon odnajduje kolejne warstwy dźwiękowego palimpsestu, fragmentów narracji. Szlak perygrynacji performera wiedzie od lustra znajdującego się w centralnej części zamku ku wyjściu. Kulminacją procesu jest dojście do wyjścia i obraz wiosennego nieba nad jeziorem okalającym zamek.
Streaming – świat cyfrowy versus analogowy – odbicie w monitorze.
Odbiór performansu u odbiorcy streamingu, ma się odbywać w specyficznych warunkach. W pomieszczeniu, w którym streamingu ma być obserwowany ma być ciemno z elementem podświetlenia, w dyskretny sposób, twarzą odbiorcy (np. za pomocy lampki stojącej na biurku której światło padać ma na twarz obserwującego). Ma to pozwolić na dopełnienie ciemnego obrazu na monitorze odbiciem twarzy obserwatora na jego płaszczyźnie. Monitor stać się ma lustrem w którym się przeglądamy.
Fakt, że performans odbywać się ma, na znajdującym się na terenie państwa w stanie wojny ma być spotęgowanej barwowością relacji zanurzonej w czerni z jasnymi refleksami światła emitowanego przez performera. W ciemnym pomieszczeniu odbiorca ma się skupić na obrazie a w nim swoim odbiciu i warstwie audialnej.
Zasady sprzyjające odbiorowi działa mają wykreować sytuację w której odbicie widza w ciemnej płaszczyźnie monitora na którym śledzi akcję performera, stanowić ma kolejną warstwę pracy. To specyficzny rodzaj analogowego selfi zintegrowanego z obrazem zapośredniczonym cyfrowo.
Performans ma być rejestrowany i przekazywany w formie streamingu na stronę Biennale Sztuki Mediów WRO i APTEKA Janicki gallery i mediach społecznościowych w Polsce i na Ukrainie.
15:15 – 16:45 TRANS/IT/US – przedstawienie idei cyklu wystaw
TRANS/IT/US – kontekst
Omówienie przez przedstawiciela AYA Found fragmentów wystawy KULTURA FUTURA ŚWIT – wystawy towarzyszącej performansowi będącej fotograficzną dokumentacją pomocy udzielonej osobom uchodźczym przez fundację AYA Found na terenie Krakowa w latach 2022-23.
Prezentacja prac artystów z Ukrainy wystawiających w APTEKA Janicki gallery i Galerii i!
Artyści z Ukrainy:
- Andrii Sacheva
- Veronika Hapchenko
- Mariia Mytrofanowa
16:45 – 17:05 Red Cross
Na wystawie ma też być zaprezentowana, wraz z Bogdanem Goyem i NSAU Mykoły Szeremety idea Red Cross – szpitala zarazem symbolu współpracy Polsko-Ukraińskiej w dziedzinie architektury w kontekście Nowego Europejskiego Bauhausu i projektu e-POLIS.
16:45 – 17:05 Red Cross
Zwiedzanie wystawy
18.00 – 18.45 Black Satori – performance
Zakończenie – performance Alka Janickiego Black Satori zamykający ekspozycję.
Organizacja: AYA Found, PerForm, In Corpore
Autor: art. Aleksander Janicki
kurator, performer, projektant, prezes AYA Found, inicjator projektów: Kultura Futura w tym: Kultura Futura Interdyscyplinarne Biennale Sztuki i Technologii Przyszłości / kulturafutura.pl / , Kultura Futura ŚWIT / swit.kulturafutura.eu /, e-POLIS w ramach idei Nowego Europejskiego BAUHAUSU.
Współpraca:
- Marianna Janicka-Kordasz – kompozytor
- Jacek Pilch – rzeźbiarz AYA Found
- Michał Musielak – fotografik AYA Found
- Anastasiia Karachun – multimedia AYA Found
- Liudmyla Tyrak – organizacja AYA Found